Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich – co warto wiedzieć?

Koleje Śląskie nieustannie się rozwijają i bardzo dobrze. Co zarówno widać po nowych połączeniach, a także licznych ułatwieniach dla podróżujących. Mimo, że kolejowy świat się zmienia, to pasażerowie mogą wciąż zakupić bilety na pociągi KŚ w Centrum Obsługi Pasażera w Katowicach. W tym miejscu, dopełnią również szereg różnych formalności. Jakich? Szczegóły poniżej.

Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich – co warto wiedzieć?

Dogodna lokalizacja

Centrum Obsługi Pasażera znajduje się w hali głównej dworca w Katowicach. Dworzec zlokalizowany jest w ścisłym centrum miasta, przy Galerii Katowickiej. W jego sąsiedztwie znajduje się Urzęd Miejski oraz Poczta Główna. Pasażerowie trafią do katowickiego Dworca bez większego problemu. Bezpośrednio do budynku prowadzi 6 wejść od:

  • ul. Młyńskiej,
  • ul. Słowackiego,
  • Pl. Szewczyka,
  • Galerii Katowickiej,
  • Pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej,
  • ul. Kordeckiego.

Wejście nie jest zabezpieczone bramkami.

Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami

Budynek dworca został przystosowany do potrzeb podróżujących, o ograniczonych możliwościach poruszania się. Do budynku dworca prowadzi ciąg pieszy, o zgodnej z przepisami szerokości, wykonany z kostki brukowej, betonowej. Budynek oznaczony jest w widoczny i czytelny sposób. W odległości ok. 50 m od wejścia do budynku dworca wyznaczono przejście dla pieszych. Nie zastosowano na nim sygnalizacji świetlnej. Niemniej, pojawiają się na nim pola ostrzegawcze dla osób z niepełnosprawnością wzroku oraz obniżenia krawężników do 2 cm. Droga dojścia do budynku jest odpowiedniej szerokości. Tym samym, pozwala ona na swobodne poruszanie się np. osobom na wózkach.

W budynku znajduje się winda, a do niego, jak i jego wszystkich pomieszczeń, można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. To nie koniec! Na podróżujących ze specjalnymi potrzebami czekają oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz oznaczenia kontrastowe lub w druku powiększonym - dla osób niewidomych i słabowidzących. Dodatkowo, mogą oni skorzystać z pomocy dla osób z niepełnosprawnościami (w tym usługi tłumacza języka migowego). W budynku dworca znajdują się toalety dla osób z niepełnosprawnościami oraz toaleta z przewijakiem - są one czynne całodobowo.

COP – co można w nim załatwić?

Dobre pytanie. Centrum Obsługi Pasażera Kolei Śląskich to miejsce, w którym podróżujący mogą:

  • nabyć bilety na pociągi Kolei Śląskich,
  • uzyskać informacje o aktualnym rozkładzie jazdy i cenach biletów na pociągi KŚ,
  • zgłosić przejazd osoby ze szczególnymi potrzebami,
  • złożyć wniosek na przejazd grupy,
  • złożyć skargę i reklamację,
  • otrzymać do wglądu aktualne przepisy przewozowe i taryfowe, obowiązujące w KŚ,

a także zakupić gadżety, czy najzwyczajniej w świecie odpocząć.

Bezpieczna infrastruktura

Od strefy wejścia, do Centrum Obsługi Pasażera prowadzą oznaczenia fakturowe oraz ścieżki naprowadzające dla osób niepełnosprawnością wzroku, z polami uwagi. Nie da się ukryć, że taka infrastruktura wykorzystana w budynku, zapewnia bezpieczeństwo ruchu niewidomych i niedowidzących. Wypukłe linie wzdłużne są wyraźnie wyczuwalne pod stopami i czytelne dla dotknięć białą laską. Ponadto są dobrze widoczne dla osób niedowidzących. Linie naprowadzające są zastosowane w newralgicznych punktach przestrzeni publicznej budynku dworca. A co z miejscem parkingowym? Dobre pytanie.

Parking z dostosowanym miejscem postojowym dla osób z niepełnosprawnością znajduje się od strony Placu Andrzeja. Warto podkreślić, że miejsce parkingowe nie jest ograniczone krawężnikami, utrudniającymi wysiadanie z samochodu. Drzwi do budynku są automatycznie otwierane – zgodne z obowiązującymi standardami. Dodatkowo są one wyposażone w elementy szklane, odpowiednio skontrastowane. Drogi i wyjścia pożarowe w budynku są wyraźnie oznakowane. Sam obiekt jest wyposażony w system alarmowy.

By podróżowało się łatwiej…

Centrum Obsługi Pasażera jest w pełni dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Priorytetem Kolei Śląskich jest zapewnienie komfortowej, optymalnej obsługi wszystkich podróżnych. Właśnie z tego powodu, zarówno COP, jak również pracownicy Kolei Śląskich są w pełni przygotowani do obsługi osób:

  • na wózkach inwalidzkich, poruszających się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • niewidomych i słabowidzących,
  • G/głuchych i słabosłyszących,
  • Głuchoniewidomych,
  • z niepełnosprawnościami psychicznymi i intelektualnymi,
  • starszych i osłabionych chorobami,
  • kobiet w ciąży,
  • z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
  • mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego albo mówionego),
  • nietypowym wzroście (w tym również dzieci),
  • z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, rowerem.

Do opisywanych grup, Koleje Śląskie adresują rozwiązania gwarantujące sprawną, profesjonalną i komfortową obsługę w COP.

Jak dotrzeć do COP?

Do COP prowadzą szklane drzwi. Posiadają one elementy zmatowione, umiejscowione w środku. Na drzwiach zamieszczone są piktogramy, informujące o świadczonych usługach i udogodnieniach. Drzwi otwierają się automatycznie. Aranżacja przestrzeni, szerokość pomieszczenia i drzwi oraz brak zmian poziomów zapewnia trasę wolną od przeszkód.

W Centrum Obsługi Pasażera lada jest umiejscowiona na dwóch poziomach (tzn. 75 cm, 110 cm). Bezpośrednio pod blatem obniżonej części lady, znajduje się przestrzeń. Umożliwia ona podjechanie do kasy przodem wózka i to na całej swojej długości, o głębokości 43 cm. Dla podróżnych posługujących się językiem migowym, KŚ udostępnia bezpłatną usługę tłumacza języka migowego online. Za pośrednictwem tłumacza PJM możliwe jest połączenie z:

  • infolinią pasażerską,
  • koordynatorem ds. dostępności,
  • sekretariatem Kolei Śląskich.

Co ciekawe, usługa jest dostępna we wszystkich kasach biletowych, Centrum Obsługi Pasażera oraz na pokładzie pojazdów KŚ. Centrum Obsługi Pasażera oraz część kas biletowych wyposażono w stacjonarne pętle indukcyjne.

O kolejności obsługi decyduje pracownik kasy. Powinien on zaprosić osobę uprawnioną do obsługi poza kolejnością. W przypadku, gdy pracownik kasy nie zauważy lub nie zaprosi osoby ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością, osoba uprawniona powinna podejść do pracownika i zgłosić taką potrzebę.

Zapewnienie dostępności Centrum Obsługi Pasażera jest jednym z priorytetowych działań Planu działania Kolei Śląskich na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022 – 2024 w ramach projektu Koleje Śląskie dla dostępności.

Koleje Śląskie – podróżowanie bez przeszkód
Koleje Śląskie zapraszają!

WWW || FACEBOOK || TWITTER

czytaj więcej:

KOLEJ NA BESKIDY 2023 apla na strone 2

Wycieczki po górach dla pasażerów Kolei Śląskich

Jak odnaleźć zagubione rzeczy w pociągu Kolei Śląskich?

Jak odnaleźć zagubione rzeczy w pociągu Kolei Śląskich?

Wypoczywaj w Beskidzie Śląskim. Apartamenty Dream Apart w Wiśle, Szczyrku i Ustroniu gwarantują udany pobyt

Wypoczywaj w Beskidzie Śląskim. Apartamenty Dream Apart

Gdzie schowasz swój rower na zimę?

Gdzie schowasz swój rower na zimę?

Już 24 lutego startuje II edycja Festiwalu Restauracji Śląskich

Startuje II edycja Festiwalu Restauracji Śląskich

Patryk Świrski, Prezes Zarządu Kolei Śląskich.

Rozmowa z Prezesem Zarządu Kolei Śląskich.

Koleje Śląskie 9 06 2022

Wycieczka w góry? Koleje Śląskie przygotowały ciekawą ofertę