Maksymalna prędkość w mieście do 30 km/h? Tychy jak Paryż

ONZ wzywa do zastosowania ograniczeń prędkości w miastach do 30 km/h. Podobne ograniczenia obowiązują w Brukseli, Paryżu, Tychach a także na większości dróg w terenie zabudowanym w Hiszpanii.

Markus spiske b DI4 Hd Ls Ie4 unsplash 1

Ograniczenia prędkości ratują życie. Limit 30 km/h w miastach oraz wszędzie tam, gdzie ruch pieszy przecina jezdnie, to zdrowsze, bardziej zielone miasta. Miasta, w których lepiej się żyje - mówi motto kampanii ONZ #Love30, której celem jest uczynienie limitu nowym standardem najbardziej ruchliwych miejsc takich jak np. miasta.

Jakie według ONZ są zalety limitu 30 km/h?

Jedną z najważniejszych zalet limitu 30 km/h jest zapobieganie wypadków drogowych w których giną piesi. Według ONZ prędkość 30 km/h pozwala na szybką reakcję kierowcy, a także zmniejsza zagrożenie jakie może stworzyć kierujący. Dodatkowo 30 km/h zachęca do zwiększenia aktywności fizycznej mieszkańców, bo jak tłumaczy ONZ "kiedy ulice są bezpieczne, ludzie więcej chodzą i częściej jeżdżą na rowerze".

Drugim argumentem za wprowadzeniem stref 30 km/h według ONZ jest mniejsze oddziaływanie na środowisko.

- Ulice, które promują bezpieczne spacerowanie i jazdę na rowerze obniżają potrzebę korzystania z samochodów, które produkują szkodliwe dla środowiska spaliny. Do ochrony środowiska, ludzie potrzebują bezpieczne, "wolne" ulice, które zachęcają do urozmaicenia wyboru środka transportu - uzasadnia ONZ.

30 km/h w Paryżu

Od 30 sierpnia 2021 roku w Paryżu, Francja obowiązuje limit prędkości 30 km/h. Ograniczenie prędkości obowiązuje w całym mieście za wyjątkiem obwodnicy i niektórych głównych arterii miasta, gdzie dalej można jeździć z prędkością 50 km/h.

W listopadzie 2020 roku w Paryżu trwały konsultacje społeczne, w których większość paryżan opowiedziało się za rozszerzeniem limitu na całe miasto. 59% mieszkańców miało opowiedzieć się za wprowadzeniem limitu. Mieszkańcy zwracali uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo.

Strefa tempo 30 w Tychach

Jak informuje MZUiM Tychy prawie całe Tychy poza podstawowym układem dróg objęte są strefami ograniczenia prędkości w większości do 30km/h (tzw. „strefa tempo 30”).

W dzielnicach i osiedlach na poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu wpływa także niewyznaczanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach czyli „reguła prawej ręki”.

- W ostatnich latach nasze działania koncentrowały się przede wszystkim na ochronie pieszego. To szczególny uczestnik ruchu, który w starciu z samochodem ma najmniejsze szanse - mówił Piotr Tarach, główny inżynier ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.

Dodatkowo jak możemy przeczytać na stronie MZUiM z myślą o pieszych w mieście wybudowano azyle drogowe. Stanowią one bufor, dzięki któremu można przejść przez ulicę "na dwa razy". Ponadto uspokajają ruch w rejonie przejścia i uniemożliwiają wyprzedzanie bezpośrednio przed przejściem oraz inne niebezpieczne sytuacje na drodze.