Monorail z Tychów do Gliwic? Ministerstwo ma zmienić przepisy, na których skorzysta GZM

Jak informuje portal prawo.pl Ministerstwo Infrastruktury ma przygotować regulacje, które umożliwią budowę kolei jednoszynowej i urządzeń na poduszkach powietrznych albo magnetycznych.

Unsplash.com
Ghita chaoui i Kf6z XU7gu8 unsplash

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ma skorzystać na zmianie prawa. Już wcześniej pod dyskusję poddawane było połączenie Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach właśnie za pomocą kolei jednoszynowej, tzw. monorail.

Jak powiedział dla portalu prawo.pl Józef Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego – To potrzebne regulacje, bo tego typu rozwiązania transportowe ma coraz więcej miast w świecie. Monorail, czyli urządzenia transportowe poruszające się po jednej szynie są rozwiązaniami tańszymi niż budowa metra, ale droższymi niż budowa tradycyjnej infrastruktury kolejowej lub tramwajowej. Monorail sprawdza się szczególnie w wielkich miastach i aglomeracjach miejskich.

Jakie trasy powstałyby na terenie Metropolii GZM?

GZM planuje wprowadzić monorail, głównie z powodu gęstej zabudowy i problematyki związanej z budową innej infrastruktury niż kolej jednoszynowa. W planach ma być trasa

  • Gliwice – Tychy przez Rudę Śląska i Mikołów
  • Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach – Katowice i Sosnowiec

Co daje nowy środek transportu?

Nowy rodzaj transportu publicznego ma być szybszy, niskoemisyjny, bezkolizyjny i przede wszystkim ekologiczny. Jak miałby działać monorail? Poruszałby się na jednej szynie, po torach położonych na estakadach i przebiegających ponad terenem zabudowanym i istniejącymi ciągami komunikacyjnymi.

- Ponieważ tego typu technologie są w Polsce niestosowane i nieznane, chcemy stworzyć warunki dla tych, którzy zechcą je zastosować, a takie sygnały od samorządu były przekazywane, że rozważają możliwość realizacji transportu zbiorowego przy pomocy tego typu technologii - mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Ministerstwo infrastruktury zaznacza, że wprowadzenie takiego rozwiązania pozwoli samorządom zaoszczędzić. Jako argument ministerstwo wskazuje na odciążenie infrastruktury dróg poprzez wykorzystanie kolei.

Jak donosi portal prawo.pl kolej jednoszynowa jest zyskuje coraz bardziej na popularności. Aktualnie działa około 56 linii kolei jednoszynowej m.in. w Niemczech, Anglii, Australii czy USA. Aż 26 linii zlokalizowanych jest Azji. Ostatnio znacznie wzrosło zainteresowanie tego typu transportem – „prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę”.