Przetarg na budowę odcinka trasy S1 Mysłowice - Oświęcim odwołany. W zamian – dwie krótsze trasy

GDDKiA poinformowała, że przetarg na budowę odcinka S1 został anulowany. Powodem jest opóźnienie prac i spór z jednym z potencjalnych wykonawców.

Night 3248323 1280

Budowa odcinka Mysłowice – Oświęcim miała być jednym z trzech projektów na odcinki trasy S1, na które przetargi zostały rozpisane w październiku 2019. Pozostałe to Oświęcim – Dankowice oraz Dankowice – Bielsko – Biała.

Jednak nie wszystkie przetargi przebiegły bezproblemowo. W przypadku trasy Mysłowice – Oświęcim, postępowanie znacząco wydłużyło się, ponieważ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykluczyła z przetargu jedną firmę – było to chińskie przedsiębiorstwo China State Construction Engineering Corporation Limited. Powodem według GDDKiA były braki w wyjaśnieniach w trakcie weryfikacji oferty.

Firma odwołała się jednak do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, więc GDDKiA musiało przywrócić ofertę. To nie koniec sporu – Dyrekcja złożyła odwołanie od decyzji do sądu, lecz ten umorzył postępowanie.

Wszystko to spowodowało znaczące opóźnienie rozpoczęcia budowy drogi. W związku z powyższym GDDKiA poinformowała, że unieważnia przetarg, gdyż budowa odcinka przeciągnęłaby się w czasie a to spowodowałoby komplikacje, między innymi zalanie lokalnych dróg ruchem tranzytowym.

Ostatecznie chińska firma nie wykona budowy drogi, a w zamian za to powstaną dwa odcinki trasy: I/A Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą oraz odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) - Bieruń.

Zakres Odcinka I/A będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą techniczną oraz odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Długość drogi ekspresowej wyniesie 2,9 km, od km 10+000 do km 12+865, drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) ok. 2 km, a łącznika ok. 2,1 km. Ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44, możemy przeczytać w komunikacie GDDKiA.

Budowa odcinka I/A jest priorytetem i planowo ma zakończyć się w listopadzie 2023. Na drugi odcinek zostanie rozpisany osobny przetarg.

fot. pixabay

czytaj więcej:

1460x616

Najważniejsze inwestycje drogowe GDDKiA w woj. śląskim

S1 budowa

Budowa S1 między węzłami Bieruń i Oświęcim

Auto

Groźna sytuacja na przejściu dla pieszych w Bojszowach

Lodowisko tychy

Lodowisko wróci na plac pod „Żyrafą”

Bbc creative 1w20 Cysy1cg unsplash

Sprawdź, które żłobki dostaną dofinansowanie

IMG 20211229 195827

Podziemny parking przy lodowisku po naprawie

GZM autobus

Metropolia przejmuje udziały PKM-ów