Tyscy urzędnicy uczą się pisać prostym językiem. Przeszkolono już ponad 200 osób

Urząd Miasta Tychy realizuje projekt, który ma nauczyć urzędników jak w pismach i dokumentach kierowanych do mieszkańców posługiwać się prostym językiem. Szkolenie do tej pory przeszło już ponad 200 osób.

UM Tychy
L 1

Projekt zakładający szkolenia urzędników rozpoczął się już w 2018 roku. Kurs pisania prostym językiem rozpoczął się od edukacji urzędników pracujących w Wydziale Podatków i Opłat oraz w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami. To właśnie te wydziały wysyłały najwięcej poczty do mieszkańców.

- Zaczynamy od wydziału, który do mieszkańców pisze najwięcej, potem będziemy stopniowo wdrażać dobre praktyki w kolejnych, mamy jednak świadomość, że to trudny i długoterminowy projekt wymagający nie tylko zdobycia nowych umiejętności, ale tak naprawdę zmiany sposobu myślenia. Jesteśmy jednak zdeterminowani i otwarci – liczymy że mieszkańcy docenią nasz wysiłek – mówiła w 2018 roku Aneta Luboń–Stysiak, Sekretarz Miasta Tychy.

Projekt rozpoczął się w 2018 roku!

W 2018 roku kurs nauki posługiwania się prostym językiem urzędnicy zaczęli od spotkania z językoznawcą i współtwórcą Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego - dr Tomaszem Piekotem. Rozmowa z językoznawcą dotyczyła tego, jak w prosty sposób pisać o skomplikowanych tematach.

– Mówić czy pisać prostym językiem o często trudnych i skomplikowanych sprawach to wielka sztuka. Chcemy, by nasi mieszkańcy czytając pismo z urzędu miasta nie zastanawiali się co autor miał na myśli. Chcemy, by tekst był jasny, klarowny i przede wszystkim zrozumiały dla każdego – mówił Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.

Nie wszystkie urzędnicze informacje są zrozumiałe

W trakcie szkolenia urzędnicy zauważyli, że po latach posługiwania się niektórymi zdaniami i zwrotami stają się one dla nich oczywistością. Jednak nie są one zawsze zrozumiałe dla mieszkańców. Czasem zdarzało się, że ktoś przychodził lub dzwonił z pytaniem, co urzędnicy chcą przekazać w wysłanym piśmie.

Tyski magistrat zaznacza, że wprowadzenie nowego systemu komunikacji z mieszkańcami nie powoduje chaosu informacyjnego. Prowadzony projekt sprawia, że przekazywane informacje stają się klarowne. Szkolenie do tej pory przeszło ponad 200 osób. W najbliższym czasie w szkoleniach wezmą udział pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów.