Z Tychów do Będzina pociągiem. Nowe połączenia kolejowe za prawie 6 mld zł

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły pięć przetargów na realizację planowanych inwestycji. Wśród nich będzie kolejowe połączenie z Będzina do Tychów aż do granicy z Czechami.

Tomasz Stankiewicz
Peron PKP Tychy Żwaków

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły pięć przetargów na szacunkową kwotę prawie 6 mld zł. Postępowania dotyczą:

  • modernizacji linii w woj. śląskim - od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach,
  • kolejowej obwodnicy Poznania,
  • przebudowy stacji Słupsk.

Przetargi pozwolą na realizację inwestycji planowanych z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.

Przetargi na modernizację linii w woj. śląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły trzy przetargi o wartości 3,7 mld zł na przebudowę linii od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.

Przetargi będą realizowane w ramach zdania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” Współfinansowanie inwestycji planowane jest w z instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021-2027.

Efektem nowych inwestycji mają być szybsze i wygodniejsze podróże koleją w aglomeracji i do granicy z Czechami.

– Mieszkańcy województwa śląskiego zyskają atrakcyjną ofertę podróżowania najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Zwiększy się dostęp do pociągów, dzięki budowie nowych przystanków. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego pozwoli zwiększyć liczbę połączeń. Nowoczesne systemy i urządzenia podniosą poziom bezpieczeństwa kolejowych przewozów – informuje Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wygodniejsze perony na stacjach i przystankach

Inwestycja PLK obejmie odcinek od Tychów do Goczałkowic - Zdroju. Będą nowe, wygodniejsze perony na stacjach i przystankach:

  • Tychy Żwaków,
  • Kobiór,
  • Piasek,
  • Pszczyna,
  • Goczałkowice,

wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

Szybciej i wygodniej pojedziemy również na trasie z Zabrzegu do Zebrzydowic i granicy z Czechami. Planowana jest m.in. przebudowa torów i sieci trakcyjnej. Stacje Chybie i Zebrzydowice oraz przystanki Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.