Velostrada Tychy-Katowice: ruszył przetarg, do końca roku projekty budowy rowerowych ,,ekspresówek"

Zarząd Metropolii GZM zamierza do końca roku uzyskać plany budowy czterech spośród ośmiu planowanych bezkolizyjnych szos dla rowerów - tzw. velostrad. Jedna z nich połączy Tychy i Katowice. Sieć dróg ma uczynić rower realną alternatywą dla samochodu w naszej aglomeracji.

Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie projektów dróg (i zaplecza dla użytkowników) planowanych w ramach pierwszej tury inwestycji w obszerną sieć umożliwiającą codzienne międzymiastowe dojazdy za pomocą roweru. W maju GZM i samorządy 11 współtworzących je miast zawarły porozumienia umożliwiające początek budowy czterech spośród ośmiu planowanych bezkolizyjnych tras rowerowych, w tym tej do naszego miasta.

Velostrady (fr. velo - rower) mają pełnić głównie funkcje transportową, zapewniając cyklistom bezpieczne przemieszczanie się w celach praktycznych na głównych kierunkach komunikacyjnych regionu. Uzupełnić je ma infrastruktura obsługowa i właściwe oświetlenie. Ich łączna długość ma wynieść około 120 kilometrów.

Plany ,,rowerostrady" Tychy-Katowice

Trasa ma mieć długość około 14 kilometrów. Obecnie nad wariantem z Podlesiem i Kostuchną przeważa koncept trasy z Giszowca przez Murcki do tyskiego Czułowa wzdłuż drogi krajowej nr 86 (fragmentu ,,gierkówki"). Planowane jest ominięcie Murcek od wschodu i budowa rowerowej obwodnicy Czułowa ,,w pewnym oddaleniu od zabudowań". Na tyskim zakończeniu tej nitki ma pojawić się przejście nad DK44 (Mikołowska/Oświęcimska) łączące je bezpiecznie z miejskimi ścieżkami. W Katowicach wjedziemy w niej też na velostradę nr 6 w kierunku Brynowa albo Mysłowic.

Przetarg kończy się 30 stycznia - następnie wyłoniona firma będzie miała 10 miesięcy na opracowanie dokumentacji. Co istotne, przy określaniu dokładnej trasy gminy mają obowiązek konsultowania się ze społecznikami. Istniejące i przyszłe ,,zwykłe" szlaki rowerowe mają być docelowo zintegrowane wraz z velostradami w jedną spójną sieć nazwaną Metropolitalną Siecią Tras Rowerowych.

Metropolia udostępni też rowery

W ramach budowy sieci rowerowej GZM ma uruchomic w tym roku system metropolitarnych rowerów - w wersji zwyklej i elektrycznej - które podobnie jak rowery miejskie umożliwią każdemu korzystanie ze szlaków. Pojazdów ma być około 8 tysięcy, a płacić za nie będzie można w tym samym systemie co za bilety ZTM. Te elektryczne będzie można dodatkowo wypożyczyć na dłuższy czas.

Więcej informacji na temat projektu dostępne na stronach Metropolii GZM (link).

Metropolia GZM/ak

Ktk gronie rajd noworoczny 2022

Może Cię zainteresować:

Nowy Rok z tyskimi rowerzystami. Rajd Klubu Turystyki Kolarskiej Gronie

Autor: Redakcja

29/12/2022

Koleje slaskie

Może Cię zainteresować:

Kolej Plus w Tychach i powiecie mikołowskim. Wraca linia przez Murcki i Kostuchnę, Mikołów zyska nową nitkę i przystanki

Autor: Redakcja

06/12/2022