Żegnaj Fiat 500, witaj Leapmotor T03? Włosko-chińskie roszady w tyskiej fabryce

Z końcem czerwca zakończy się produkcja bestsellera Fiata 500 oraz Lancii Ypsilon w fabryce Stellantis w Tychach. Równocześnie koncern wprowadza testową produkcję małego wozu marki Leapmotor w ramach umowy z jej chińskimi właścicielami.

Fiat 500 i Leapmotor T03

Jak donosił „Auto Świat”, z końcem czerwca 2024 w tyskich zakładach zakończy się wieloletnia produkcja będącego światowym przebojem Fiata 500 oraz będącego jego modyfikacją Abartha 595, Abarth 695 i Lancii Ypsilon II. Pierwszy z modeli był produkowany tutaj przez siedemnaście lat. Wedle ostatnich dostępnych statystyk za wrzesień 2022 roku wykonano w Tychach 2,7 miliona egzemplarzy popularnej „pięćsetki” i jej usportowionych mutacji.

To więcej, niż Pandy, Cinquecento czy Seicento - więcej wyprodukowano w historii polskiej motoryzacji jedynie Maluchów.

Abarth 695
Abarth 695

Zgodnie z nową strategią koncernu linie produkcyjne skupią się teraz na bardziej lukratywnych, większych modelach, jak minisuvy Fiat 600, Jeep Avenger czy wprowadzona niedawno Alfa Romeo Junior. W segmencie A grupa Stellantis nawiązała współpracę z chińskim przemysłem, który będzie testował perspektywy wytwarzania w Polsce swoich małych miejskich wózków. Motoryzacyjne skrzydło portalu Interia uwiarygodnił w ostatnim czasie pogłoski mówiącej o wdrożeniu modelu Leapmotor T03. Informacje na ten temat trafiły do mediów za pośrednictwem jednego z zachodnich banków inwestycyjnych współpracujących z Leapmotor.

Pierwsze, pilotażowe egzemplarze małego samochodu elektrycznego miały już zostać oddane do testów, a produkcja na pełną skalę może ruszyć we wrześniu tego roku. Koncern Stellantis póki co nie potwierdza oficjalnie tych informacji.

Autko prywatnej chińskiej firmy trafiło dwa lata temu na rynki Francji i Izraela. Wedle dziennikarzy motoryzacyjnych Interii możliwą alternatywą dla Tychów mógłby być Turyn, który był pierwszym wyborem; z uwagi na stosunek jakości produkcji do ceny (w Polsce koszt wytworzenia jednej sztuki jest szacowany na ponad dwukrotnie tańsza niż we Włoszech), to polska fabryka wydaje się być preferowaną lokalizacją dla budżetowego „chińczyka”.

Tai chi na Paprocanach

Może Cię zainteresować:

Waleczna gimnastyka. Zajęcia tai-chi na Paprocanach

Autor: Arkadiusz Korejwo

24/06/2024

Tychy herb

Może Cię zainteresować:

[INFOGRAFIKA] Raport o stanie Tychów: co zmieniło się w 2023 roku?

Autor: Arkadiusz Korejwo

21/06/2024

Alfa Romeo Junior

Może Cię zainteresować:

Nowa Alfa Romeo z tyskiej fabryki zaprezentowana na zlocie fanów włoskich aut

Autor: Katarzyna Pachelska

14/06/2024